NLEN
Technical support?
Home > Blog

De drie fases van effectief databasesupport

Edco Wallet 7-10-2022 16:19
Categorieën: Beheer, BLOG, DBMS

In eerdere blogs beschreven we hoe je een database-supportpartner selecteert en hoe je je team moet voorbereiden. Nu begint het echte werk. Je hebt je partner gekozen, de QuickScan is gedaan, er zijn heldere afspraken over het inhuren van extra expertise en je team is getraind. Je kunt van start. Hierin zijn de volgende drie fases te onderscheiden.

Fase 1 Start de support en evalueer tot er een goed werkbare situatie is

Begin met alle benodigde informatie te verzamelen. Is er voor iedereen een account aangemaakt en weet iedereen waar alles is te vinden? Welke procedures ga je hanteren? Leg dat vast en deel ze met je team en je partner. Misschien hebben ze nog feedback die je kunt verwerken. Wat is bijvoorbeeld een geldige reden om midden in de nacht te bellen voor support als 24/7 support tot de afspraken behoort? En in hoeverre heeft de supportpartner vrijheid om af te wijken van standaardprocedures en wanneer moeten ze escaleren en overleggen? Herhaal dit tot het voor iedereen werkbaar is. Dat kan best veel tijd kosten in het begin, maar het is voor alle partijen heel belangrijk om helderheid te hebben.

Fase 2 Zorg dat er vertrouwen kan ontstaan

Als het goed is, ga je een verbintenis voor lange termijn aan. Daarbij is vertrouwen heel belangrijk. Dat vertrouwen ontstaat het snelst als je supportpartner, zeker de eerste tijd, tijd bij jou op locatie doorbrengt en zich aansluit bij jullie communicatiekanalen zoals een intranet of een tool als Slack maar ook in conferencecalls en – vooral – wandelgangdiscussies. Zo kan je partner zich helemaal inleven en invoelen in wat er leeft in jouw organisatie en proactief met adviezen komen. Neem de expert op in je team en betrek hem of haar zoveel mogelijk. Zorg dat jij en je team ook de andere experts in het team van je supportpartner leren kennen. Zij zijn immers ook onderdeel van het team.

Fase 3 Naadloos samenwerken

Is er eenmaal een vertrouwensband, dan kun je toe gaan werken naar steeds meer fysieke afstand door bijvoorbeeld een combinatie van on-site en off-site support. Is er een groot project? Dan kun je je partner vragen weer een aantal dagen per week op locatie te zijn en wissel dat af met een aantal weken off-site support. Zo kun je de support naadloos afstemmen op je behoefte en ‘ademen’.

Waarom werkt deze aanpak?

Door deze fases te hanteren, leert je eigen team in korte tijd heel veel en gaat het supportteam verder dan je had verwacht. Je technische problemen zullen daardoor snel opgelost worden, met een beetje geluk al voor ze ontstaan. Dat is voor alle betrokkenen natuurlijk heel fijn. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je veel efficiënter bent dan wanneer je een expert als vaste kracht inhuurt. Bovendien is deze oplossing veel duurzamer, omdat een vaste kracht zich snel zal vervelen en op zoek gaat naar een andere uitdaging.

Meer weten?

Wil je nu meer weten over de route naar effectief databasebeheer? Daar schreven wij een whitepaper over. Download hier de whitepaper. Wil je eens met ons van gedachten wisselen? Neem gerust contact met ons op, we leren je graag kennen.

Meer blogs over dit onderwerp:

In drie stappen naar een goede database-supportpartner

Databasebeheer uitbesteden. En dan?

Databasebeheer en nuttige overtolligheid

Terug naar blogoverzicht

Reageer