NLEN
Direct technisch advies?
Home > Blog

Gaat oplossing nog wel vóór het proces?

Edco Wallet 2-2-2023 8:11
Catégories: BLOG, Carierre, Oplossen

Als bedrijven en organisaties een technisch vraagstuk hebben, gaan ze vaak op zoek naar resources. Er is onvoldoende specifieke kennis, ervaring of technische skills in huis om het probleem zelf op te lossen. Helaas wordt het inhuren van capaciteit met name binnen grotere organisaties gezien als een generiek HR-inkoopproces. Dit resulteert te vaak in de verkeerde persoon voor de verkeerde prijs. Ofwel een voetstuk zonder aap. In deze blog proberen we dit probleem bloot te leggen.

Het probleem

In de praktijk komen we het volgende voorbeeld probleem regelmatig tegen: productowners en IT-managers ervaren steeds grotere performance-issues in en rond de productiedatabase, bijvoorbeeld MariaDB met Galera Cluster. Er is soms zelfs sprake van uitval. Het vermoeden van het eigen IT-team is dat, door de groei van de database, een aantal verschillende variabelen door de groei van de database een dergelijke slecht presterende omgeving veroorzaken. Dat zorgt dat er de nodige twijfel ontstaat of het interne team wel beschikt over de juiste know-how. Bovendien wil een IT-verantwoordelijke dan bijvoorbeeld ook gelijk onderzoeken of migreren naar een cloud(native) database slim is.

De vermeende oplossing

De IT-manager stapt naar HR en geeft aan behoefte te hebben aan specifieke MariaDB-kennis in combinatie met Galera Cluster en kennis van Ansible. HR start het inhuurproces, maakt een profiel en vraagt het management om formele goedkeuring voor de inhuur van een FTE. Na goedkeuring verspreidt HR de uitvraag onder een aantal vooraf geselecteerde brokers of detacheringsbureaus. Via het netwerk van de broker wordt uiteindelijk iemand gevonden. Een goed gesprek volgt, en deze persoon gaat door het onboarding-proces, wordt ingewerkt en gaat op in het team. Hij, zij of hen verliest veel tijd met openstaande tickets en backlog-items. Weet een paar verbeteringen te vinden. Kan eigenlijk niet helpen met advies over de migratie omdat er geen benchmarking-kennis is en de ingehuurde persoon zelf een enorme fan is van MariaDB on premise.

Alles blijft zoals het was

Kortom, wij dronken een glas, deden een plas en alles blijft zoals het was. En na zes maanden is ‘het project’ klaar en is de organisatie een kleine ton verder. Maar is het gewenste resultaat ook daadwerkelijk bereikt? Dat is een goede vraag.

HR-inkooptraject

In deze gevallen leiden vastgestelde HR-trajecten tot:

- Lange doorlooptijd

HR-processen hebben lange doorlooptijden. Tussen het ontstaan van de vraag en de dag dat er daadwerkelijk iemand begint kan zomaar twee maanden zitten. In sommige organisaties met scherpe screeningseisen kan dit soms wel oplopen tot vier maanden!

- Op goed geluk

Door zich te beperken tot inhuur via het netwerk van de vooraf geselecteerde brokers komt er niet per se de beste specialist met de juiste kennis voor dit specifieke vraagstuk. Men is immers afhankelijk van beschikbaarheid binnen het netwerk op dát specifieke moment. Dus krijg je de specialist die op dat moment beschikbaar is. En dat is dus niet per se de meest geschikte.

- Tunnelvisie

Omdat er een individu wordt ingehuurd met specifieke ervaring is het maar de vraag of deze IT’er ook daadwerkelijk beschikt over de helicopterview, kennis en ervaring om in deze specifieke situatie de juiste oplossing te vinden en te kiezen. Er is een grote mate van afhankelijkheid van dit individu en in hoeverre die ‘out of the box’ kan denken.

- Kosten

Men blijft binnen budget, want de processen zijn gevolgd, inhuurtermijn en uurtarief zijn afgebakend. Maar de inhuur van een fulltime IT-professional voor drie tot zes maanden (lees 80k) voor een performance-issue en een migratie-onderzoek is platgeslagen wel een heel grote bak geld.

De gebaande weg: proces vóór oplossing

Dat organisaties inhuurprocessen inrichten en standaardiseren is op zich logisch. De vraag is waarvoor je deze processen al dan niet inzet. Ben je op zoek naar capaciteit? Dan kan dit prima werken. Ben je op zoek naar kennis? Dan is het de vraag of dat dan de juiste weg is. Het verdienmodel van detacheringsbureaus is nu eenmaal op basis van uren en marge. Een kort traject van probleemanalyse en formuleren van oplossingsrichtingen vanuit een kennisgedreven route, is dus niet zo heel interessant. Het project wordt dus al snel groter gemaakt dan het probleem. Capaciteit vóór kennis. Proces vóór oplossing.

De aap op het voetstuk

De aap op het voetstukSchrijver, trainer en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar had een aantal weken geleden een mooie werktip: ‘De aap op het voetstuk’. Astro Teller, leidinggevende bij Google X, gebruikte deze metafoor om uit te leggen hoe zij kunnen innoveren. Om te innoveren moet je gefocust zijn op de aap het kunstje leren. Als de aap het kunstje kan, vind je vanzelf wel snel een voetstuk. Maar veel organisaties beginnen met het voetstuk. Lees hier de werktip van Ben Tiggelaar. Als je kennis wil toevoegen door te focussen op capaciteit, focus je dus op het voetstuk. Terwijl het gaat om de aap.

Hoe dan wel?

Je kunt dus beter focussen op de oplossing in plaats van alleen het proces te volgen. Het uiteindelijke doel van een project of taak is om een oplossing te vinden voor een specifieke uitdaging. Als je alleen het proces volgt, kan het zijn dat je uiteindelijk geen effectieve oplossing vindt omdat je simpelweg de juiste oplossing niet hebt overwogen. Door te beginnen bij de oplossing, ben je meer geneigd om creatief en out-of-the-box te denken. Dat leidt onherroepelijk tot betere resultaten in kortere tijd. Bovendien helpt een oplossingsgerichte benadering om tijd en middelen efficiënter te gebruiken.

Eerst richting kiezen

In onze optiek begint iedere groot vraagstuk met een onderzoek, analyse, evalueren van oplossingsrichtingen en richting kiezen. Pas dan is de vraag aan de orde hoe deze oplossing kan worden geïmplementeerd. Daarbij is inhuren van capaciteit één van de opties.

Richting te geven aan je vraagstukken

Er zijn IT-bedrijven, zoals OptimaData er ook één is, die zich in een specifieke niche begeven en specialistische kennis in huis hebben. Deze bedrijven zijn oplossings- en resultaatgericht. Zij helpen organisaties richting te geven aan hun vraagstukken. Voor een fractie van de investering van inhuur kan de oplossing worden geformuleerd met alle kennis en kunde van het consultancybedrijf en wordt ook naar oplossingen gekeken buiten de gebaande paden.

De klant wordt vervolgens in staat gesteld een onderbouwde keuze te maken en een gerichte werkopdracht uit te zetten via het gebaande HR-traject of zelfs het gespecialiseerde bureau zelf.

Meer weten?

Wil je eens ervaren hoe wij vraagstukken benaderen? Twijfel je om in te huren en durf je het eens over een andere boeg te gooien? Bel ons eens, we helpen je graag verder.

Andere interessante blogs

Databasesupport in de praktijk

De 3 fasen van effectief database support

De power van externe experts

Terug naar blogoverzicht

Répondre