De gang naar de Cloud gaat door
De trend van Cloud migratie waarbij bedrijven hun applicaties, data en infrastructuur overbrengen naar public Cloud platforms zoals Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure of Google Cloud Platform, is al een aantal jaar duidelijk waarneembaar.
De COVID-19-pandemie heeft dat proces nog verder aangejaagd. In die periode moesten veel bedrijven op stel en sprong overschakelen naar werken op afstand. Om dat snel te realiseren waren Cloud gebaseerde tools en infrastructuur onmisbaar.
Cloudmigratie is complex
De voordelen van Cloud migratie zoals schaalbaarheid, flexibiliteit en kostenbesparingen zijn dan ook groot. Maar zoals wij al in eerder blogs hebben aangegeven is het niet verstandig om over een nacht ijs te gaan. Cloudmigratie is een complex proces dat vraagt om een zorgvuldige planning, een vlekkeloze uitvoering en goed beheer.
Je moet rekening houden met factoren als applicatiearchitectuur, gegevensbeveiliging, compliance en wettelijke vereisten. Cloudmigratie vergt ook een behoorlijke investering. Ook daarmee moet rekening worden gehouden bij het behalen van een acceptabele return on investment.
Financial Operations
Organisaties die zich onvoldoende voorbereiden kunnen zich al snel oncomfortabel gaan voelen in de Cloud met stijgende maandelijkse kosten. Binnen met name de grotere bedrijven is zelfs een geheel nieuwe multidisciplinaire discipline aan het ontstaan: FinOps. FinOps – een samenvoeging van Finance en DevOps – combineert werkwijzen, principes en technologieën die organisaties helpen de Cloud kosten effectief te beheren en beheersen. Op die manier kunnen ze maximale waarde halen uit hun Cloud investeringen.
Door FinOps-praktijken toe te passen, kunnen organisaties verspillende uitgaven verminderen, hun Cloud resources optimaliseren en de transparantie en verantwoording in de hele organisatie vergroten.
Vijf tips om Cloud kosten te beheersen
Middelgrote en kleinere organisaties moeten vaak zelf aan de slag met het beheersen van de Cloud kosten. Daarvoor zijn veel algemene tips en trucs te geven, maar zeker ook vanuit ons eigen specialisme -databasemanagement zijn- veel best practices voorhanden. Hier volgen vijf algemene tips.
1. Monitor en analyseer je Cloud gebruik
Gebruik Cloud monitoringtools, zoals Datadog, Appdynamics, Cloudchekkr of New Relic, om je cloudgebruik bij te houden en te identificeren op welke vlakken je kunt optimaliseren. Formuleer ook KPI’s en bewaak excessen zodat je op tijd kunt bijsturen. De grotere cloudproviders bieden ook tools aan. Denk aan Azure Cost Management, Google Cloud Cost Management en AWS Cloud Financial Management.
2. Gebruik tools om automatisch te schalen en resources te alloceren
Met tools voor automatic-scaling en resource-allocation zorg je dat je toepassingen en services alleen die resources verbruiken die ze daadwerkelijk nodig hebben.
3. Kies het juiste prijsplan
Kies een pricingplan dat past bij je gebruik en budget. Zo kunnen gereserveerde instances en spotinstances aanzienlijke kostenbesparingen opleveren in vergelijking met on-demand instances.
4. Overweeg goedkopere opslagopties
Overweeg om goedkopere opslagopties, zoals Glacier, te gebruiken voor data die niet vaak worden gebruikt en verwijder regelmatig onnodige data om zo opslagkosten te besparen.
5. Verhoog ownership
Implementeer kostentoewijzing en tagging om kosten beter bij te houden en toe te wijzen aan specifieke projecten of teams. Op die manier verhoogt u het ownership voor de cloudspend.
Meer weten?
In de twee volgende blogs ga ik dieper in op de mogelijkheden die goed databasemanagement biedt om de cloudspend onder controle te houden. Nu al nieuwsgierig hoe wij je kunnen helpen de Cloud kosten te managen en hoe dat precies in z’n werk gaat? Neem gerust vrijblijvend contact op! We denken graag met je mee.