NLEN
Direct technisch advies?
Home > Vacatures & opdrachten > Vacatures dummy (NIET VERWIJDEREN)

Vacature Kwartiermaker Cloud

Nieuw

Wat ga je doen als Kwartiermaker Cloud?

Voor onze eindklant, de gemeente Utrecht, waar we onder andere ook alle dataplatforms in Managed Services beheren, zoeken wij een Kwartiermaker Cloud.

De organisatie van de voorziening Cloud is op dit moment hoofdzakelijk nog ingericht op basis van de on-prem omgeving. Dit jaar moeten er flinke stappen gezet worden m.b.t. de verdere opbouw en professionalisering van de voorziening. De huidige manager van de voorziening Cloud is tot eind 2024 niet volledig beschikbaar waardoor we op zoek zijn naar een tijdelijke invulling voor dit deel van zijn rol.

De opdracht

Start opdracht zsm (begin april)
Duur opdracht 31-12-2024
Uren per week 32-36
Locatie Utrecht / Thuis (50% op locatie)
Tarief € 100 - € 125

Wat is je rol als Kwartiermaker Cloud

  • Het verder opzetten van de voorziening Cloud. Aan het eind van het jaar staat de nieuwe organisatie als een huis. Je zorgt ervoor dat de cloudvisie van de afdeling helder is vastgelegd, dat profielen voor medewerkers gemaakt zijn, dat vacatures gesteld en (grotendeels) ingevuld zijn. Daarbij heb je ervoor gezorgd dat de cloud-beheerprocessen zijn opgesteld en ingericht (denk aan RACI, pay per use etc), de benodigde aanbestedingen deels al gedaan zijn of uitgezet zijn in de tijd;
  • Je stelt een plan op waarin de cloudvisie van de afdeling is opgenomen op basis van de toekomstige dienstverlening richting de verschillende organisatie onderdelen in lijn van onze multi cloud strategie;
  • Je integreert de voorziening Cloud verder met de andere voorzieningen en expert teams van Domstad IT met een focus op de aspecten Security, Privacy en FinOps.
  • Eindverantwoordelijk zijn voor de voorziening Cloud. De huidige manager zal in de loop van het jaar steeds meer verantwoordelijkheden terug over kunnen nemen. De managers zorgen gezamenlijk dat in dit traject in elke stap duidelijk is waar welke verantwoordelijkheid ligt.

Het technische speelveld van de voorziening Cloud bestaat uit een Cloud-omgeving (Azure), een private Cloud omgeving (op basis van VMware), twee data centers (1 in eigen beheer en 1 extern afgenomen als Housing as a Service), Firewalling en een SDN Netwerk (extern afgenomen als Network as a Service).

Binnen Domstad IT werken we Agile en de afdeling bestaat dan ook uit zelf organiserende teams en 2 Product Owners, verdeeld over de teams “Connectiviteit en Datacenter”, “Cloud Delivery Center” en een met voorziening Hosting gedeeld team “Infrastructuur” (met eigen PO).

Wat breng je mee als Kwartiermaker Cloud?

Je hebt een aantoonbaar track record in het inrichten en professionaliseren van een Cloud organisatie (“been there, done that”), bij voorkeur heb je dit al een aantal malen gedaan. Je hebt aantoonbaar kennis van Cloud (in ieder geval van Azure), en bent volwaardig gesprekspartner op gebied van Cloud voor de Product Owner en Supplymanager Cloud. Je hebt ervaring met het professionaliseren van FinOps en Cloudsecurity. Je bent een bouwer, adviseur en een people manager. Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden. Je hebt het talent om te enthousiasmeren en om de boodschap duidelijk en helder over te brengen. Je weet goed te luisteren en bent in staat de doelstellingen van de afdeling te vertalen naar doelen voor de teamleden.

Daarnaast beschik je over

  • Aantoonbare ervaring in het adviseren van management en directie met betrekking tot Cloud gerelateerde onderwerpen;
  • Aantoonbaar werk- en denkniveau op WO-niveau;
  • Minstens 7 jaar ervaring in het IT-infrastructuur domein en minimaal de laatste 5 jaar als leidinggevende in een lijnorganisatie binnen de Cloud wereld;
  • De teams zijn gewend om zelf-organiserend te werken. Je stijl van leiding geven sluit hierbij aan;
  • Je hebt leiding gegeven aan grote operationele teams in een hybride on-prem en Cloud omgeving;

Wensen

  • Het professionaliseren van FinOps is een belangrijk onderdeel van het kwartiermakerschap. Je bent in staat een heldere visie en mogelijke opzet te beschrijven (50 pt)
  • Je hebt ervaring met het implementeren van pay-per-use (50 pt)
  • Je hebt kennis van relevante regelgeving en standaarden, zoals bijvoorbeeld Cloud Adoption Framework, Well Architected Framework, NIS2, BIO, AVG (25 pt)
  • Wij zoeken een kandidaat die brede ervaring in het technische vlak (van hybride on-prem en Cloud tot datacenters en networking. Je hebt deze ervaring als faciliterend manager (25 pt)
  • Je hebt ervaring aan de vraagkant van Europese aanbestedingen (10 pt)
  • Je hebt ervaring met outsourcing en bijbehorend Leveranciersmanagement in de rol verantwoordelijke voor de dienstverlening (25 pt)
  • In de aanpak toon je eigen initiatief, is vasthoudend en tactisch. Kandidaat is communicatief vaardig (in woord en geschrift) en neemt eigenaarschap (25 pt)

Competenties

In de uitvoering van ons werk staan de vier gemeentelijke kernwaarden centraal: open, wendbaar, scherp en betrouwbaar. Ze komen tot uiting in onze heldere afspraken, servicegerichte, integere en flexibele werkhouding, en betrouwbare inzet. Van iedereen werkzaam binnen onze organisatie verwachten we dat ze – vanuit deze kernwaarden - hun persoonlijke vaardigheden en vakkennis verder ontwikkelen.

DomstadIT hanteert de U-Factor (onafhankelijk van tijd, plaats en apparaat kunnen werken, verdergaande digitalisering van werkprocessen, ketenvorming en veranderende dienstverlening van de gemeente). Deze kernwaarden zijn het uitgangspunt om te komen tot de gewenste cultuur binnen DomstadIT.

DomstadIT verwacht van (externe) medewerkers dat zij, ongeacht hun positie in de organisatie, werken in het belang van het grotere geheel van de afdeling en daarvoor brede basisvaardigheden hebben of ontwikkelen en de kennis m.b.t. de specialisatie actueel houden. Van alle (externe) medewerkers wordt gevraagd rekening te houden met inzet buiten kantoortijden, omdat ICT-dienstverlening 7x24 uur geleverd wordt.

De kandidaat onderscheidt zich ten opzichte van andere kandidaten door de volgende competenties die al eerder in dit profiel in meer of mindere mate naar voren zijn gekomen

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden in woord en geschrift (Nederlands en Engels);
  • Beschikken over een diep analytisch vermogen;
  • Kunnen adviseren, beïnvloeden, meenemen en onderhandelen;
  • Goed kunnen samenwerken;
  • Beschikken over innovatief en creatief vermogen;
  • Projectmatig en agile kunnen werken.

Toelichting op de eisen en wensen

Bij niet voldoen aan 1 van de eisen, kan er geen definitieve offerte worden ingestuurd, er is sprake van een digitale en geautomatiseerde selectie. De wensen worden beoordeeld met een puntensysteem. Hoe meer punten hoe groter de kans op een interview. CV's en offertes indienen langs geautomatiseerde aankoopsystemen kost veel tijd, kan lastig zijn en vergt enige skills om de selectiecriteria te doorgronden. Wij helpen je met een scorende offerte!

Details selectieprocedure

Sluiting aanvraag dinsdag 2 april om 10.00 uur
Geselecteerde CV's/reacties worden benaderd door OptimaData uiterlijk 2 april voor 12.00 uur
Gezamenlijk offerte samenstellen uiterlijk op donderdagmiddag 2 april (online)
Deadline indienen offerte bij de gemeente Utrecht donderdag 4 april om 08.45 uur
Interviews met gemeente Utrecht vinden plaats op 11 april (gesprek 1) en 15 april (gesprek 2)

Reageren

Heb je interesse in deze rol als Kwartiermaker Cloud bij de gemeente Utrecht en deze opdracht samen met Multi-platform (open source) Database dienstverlener OptimaData aan te vliegen? Reageer dan met je CV in Word (volledig Nederlands of Engels), uurtarief in euro's en een korte gerichte motivatie in het Nederlands of Engels, kortom een onderbouwd en niet te ontwijken voorstel! Let goed op de eisen in de vraag, wij kunnen zonder voldoen aan alle eisen NIET indienen, wees daarvan bewust.

Als wij je hebben geselecteerd gaan we je benaderen en samen de definitieve aanbieding voorbereiden. Zo zullen we ook samen het eindtarief bepalen in volledige transparantie.

Heb je vragen over deze opdracht of over OptimaData, aarzel niet en stuur een reactie via deze site.

Locatie

Utrecht

Publicatiedatum

22.03.2024

Contactpersoon

Edco Wallet

Meer details
Adres
Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht
Match criteria
Arbeidsrelatie
  • Freelance / Interim
  • Detachering
Gewenst aantal uren
  • 32 - 36 uur
Werkervaring
  • Senior
Database platform
  • Azure DBaaS
Expertise
  • Agile
  • DevOps
  • Azure
  • Dataplatform
Regio
  • Utrecht