NLEN
Direct technisch advies?
Home > Blog

Maak je CV 10x effectiever met deze stappen

Vincent Spruit 21-12-2023 8:27
Catégories: BLOG, Carierre, Review

Vincent Spruit werkt al meer dan 14 jaar met werkzoekenden, en in de loop der tijd heeft hij gezien wat werkt en welke veelvoorkomende fouten mensen maken in hun cv of carrière in het algemeen. Maar pas onlangs heeft hij echt de code gekraakt en het recept gevonden dat een cv voor vrijwel elk beroep 10 keer effectiever maakt. In deze blog legt hij in 5 stappen uit hoe je CV krachtig op te bouwen.

"Het enige doel van je cv is om aan tafel te komen."

Zelf heb ik aanvankelijk geleerd hoe ik een cv moest maken op de universiteit, maar met wat ik nu weet, was dat de volledig verkeerde benadering. Een zeer belangrijk punt dat je in gedachten moet houden, is dat het je geen contractvoorstel oplevert. Ze leren je beter kennen tijdens de sollicitatiegesprekken, beoordelingen en misschien referentiechecks achteraf. En dat leidt tot een contractvoorstel. 

Vincent heeft een eigen youtube-kanaal waar je nog meer uitleg kunt vinden over dit onderwerp en bijv hoe je uiteindelijk ook een goed sollicitatiegesprek neerzet. Abonneer je op zijn nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Laten we nu beginnen met de 5 stappen om een krachtig cv op te bouwen.

Stap 1: Voor welk type baan solliciteer je?

Het lijkt misschien geen logische eerste stap, omdat de meeste mensen een cv benaderen vanuit hun eigen perspectief. Ze proberen het zo volledig mogelijk te maken, terwijl ze het kort houden. Je schrijft het echter niet voor jezelf. JIJ weet al wie JIJ bent. Je schrijft het voor een recruiter of manager die jou niet kent. Het is een veelvoorkomend misverstand dat je cv volledig moet zijn. Het is veel belangrijker dat het relevant is.

Het inkorten van delen van je cv en het vergroten van andere delen maakt je niet tot een leugenaar. Het gaat erom de juiste focus te creëren.

Je bent nooit slechts één ding in je werk. Je analyseert, je netwerkt, je leert, je onderwijst, je ontwikkelt, je plant, je presenteert, je test, je haalt koffie, je eet lunch, je gaat naar het toilet... nou, ik neem aan dat je het plaatje begrijpt. Het is onmogelijk om letterlijk alles wat je hebt gedaan aan je cv toe te voegen. Dus, je moet dingen weglaten die minder relevant zijn.

Om te weten hoe je je bestemming zult bereiken, moet je eerst weten wat je bestemming is. En daarom vraag ik je, voor welke functie solliciteer je? Is het een Data Analist, een Data Engineer of een Data Scientist? Het kan niet alle drie zijn.

Stap 2: Vind een functieprofiel voor je ideale baan of opdracht

Je moet weten waar bedrijven precies om vragen. Hoe selecteren ze de persoon die ze uitnodigen voor een sollicitatiegesprek?

Wat is de functietitel?
Wat zijn de functie-eisen?
Welke tools en vaardigheden moet je ervaring mee hebben?

Wat is de functietitel?

Gebruik je een functietitel consistent in je cv, of gebruik je overal enigszins verschillende titels? Ik zie veel mensen de exacte titel gebruiken die ze in hun bedrijf hadden. Ze zijn bang om het te veranderen, het voelt als het equivalent van liegen. Dat is het niet. Voor een lezer is het gewoon verwarrend. Behoud zoveel mogelijk consistentie in de functietitels in je cv en gebruik de exacte titel waarnaar je solliciteert voor je banen.

Bijvoorbeeld, voor hetzelfde type werk kunnen veel verschillende titels worden gebruikt: Big Data-ontwikkelaar, Data Engineer, BI-consultant, BI-engineer, ETL-ingenieur of zelfs Cloud Engineer, DBA, Analytics Engineer of Data Scientist. Het hangt allemaal af van het bedrijf en wat je aan het doen was. Functietitels worden verschillend gebruikt in de branches.

Wat zijn de functie-eisen?

Vragen ze om een bepaald aantal jaren ervaring, een diploma of specifieke certificeringen? Hier is moeilijk om heen te komen. Een diploma is een diploma, daar is geen ontkomen aan. Als een bepaalde certificering wordt gevraagd voor de gewenste baan, zorg er dan voor dat je hard werkt om deze te behalen. Als je het onderwerp kent, is het meestal een kleine investering in tijd en geld, haalbaar in een paar weken.

Met ervaring kun je misschien een beetje creatief worden door een stage of een project dat je in je vrije tijd hebt gedaan toe te voegen aan je werkervaring. In een sollicitatiegesprek kun je hier verder op ingaan, maar het eerste doel is om door de Knockout-filters in het portal te komen dat de meeste bedrijven gebruiken, zodat je tenminste de kans krijgt om te laten zien hoe geweldig je bent.

Welke tools en vaardigheden moet je ervaring mee hebben?

Eerste vraag, heb je ervaring met al deze vaardigheden en tools?

  • Ja, geweldig, heb je ze meerdere keren in je cv geschreven? Het is beter om het in elke werkervaring afzonderlijk op te schrijven dan slechts één keer in een kolom met vaardigheden. Het meerdere keren schrijven zal je cv een hogere score geven in jobdatabases of een ATS (Applicant Tracking System) dat bedrijven gebruiken. Zelfs als ze alleen maar Ctrl F gebruiken, zal het op deze manier je cv veel meer laten opvallen en een overweldigend gevoel geven dat je een expert bent met de specifieke tool.
  • Zo niet, kun je dan een online cursus volgen of ermee gaan experimenteren in een persoonlijk project en dit vermelden in je cv?

Stap 3: Persoonlijk perspectief vs. organisatieperspectief

Nu je weet voor welke baan of opdracht je wilt solliciteren, is het belangrijk om te weten welke delen van je carrière moeten worden opgeschreven. Ontbreekt er iets dat er zou moeten zijn?

Kies relevantie en stap in de schoenen van de recruiter of manager die naar je cv zal kijken.
Het helpt vaak om mensen dichtbij je te betrekken bij de beslissing over wat relevant is. Je kunt een lijst maken van de dingen die je in je cv wilt vermelden en ze rangschikken van meest relevant tot minst relevant. Bijvoorbeeld: 
1.    Mijn baan bij Shell, 
2.    mijn baan bij Amazon
3.    mijn ervaring met Azure & Databricks 
4.    mijn universitair diploma.

Onthoud dat recruiters van nature lui zijn; ze willen efficiënt werken. Ze zullen niet de moeite nemen om links in je cv te openen, behalve je LinkedIn. Als je informatie wilt toevoegen van bijvoorbeeld je GitHub, raad ik je aan het te kopiëren en te plakken in je cv. Ze zullen ook niet alles lezen. Ze scannen eerst je cv op de relevante functietitel of zoeken naar een specifieke vaardigheid met Ctrl + F en lezen dan alleen dat deel. Zorg er dus voor dat de delen die jij het meest relevant acht, gedetailleerd zijn beschreven en zeer zichtbaar zijn.

Ter verdediging van de recruiter, als je 2 dagen hebt om een positie in te vullen en je ontvangt 50 cv's, hoe zou jij ze doorwerken? Waarschijnlijk probeer je de lijst van 50 terug te brengen naar 5, op basis van enkele knock-outcriteria. Alleen de 5 beste cv's worden grondig gelezen.

Dus, vraag jezelf af, moeten de minst relevante delen er echt zijn? Heb je genoeg geschreven over de echt relevante delen? Vraag jezelf bij elk onderdeel af: Welke boodschap wil ik aan de lezer overbrengen? Kijk dan objectief of het dat doet.

Stap 4: Hoe structureer je je cv?

Gewoonlijk bevat een cv persoonlijke informatie, talen, profiel, opleiding, certificeringen/cursussen, vaardigheden/tools, werkervaring, stages/bijbanen/projecten, referenties, hobby's.

Zijn al deze elementen nodig? Het antwoord is NEE. Het hangt af van de relevantie.
Het hangt af van de relevantie. Bijvoorbeeld, freelancers die solliciteren naar tijdelijke banen voegen meestal geen hobby's toe, omdat de cultuurfit minder belangrijk is. Voor vaste banen en junior functies kunnen ze relevant zijn. Senioren voegen geen stages en bijbanen toe, maar voor een junior zijn deze zeer relevant.

1 Persoonlijke informatie

Laten we beginnen met de "persoonlijke informatie". Dit moet minimaal je naam, woonplaats, e-mail, telefoonnummer en functietitel bevatten. Als je niet native bent, is het belangrijk om ook je taalniveau en of je in aanmerking komt om hier zonder visum te werken toe te voegen. Persoonlijk vind ik het fijn als je een foto toevoegt; het maakt een cv persoonlijker en valt meer op.

2 Profiel

Het "profiel" moet beknopt zijn en niet meer dan 2 alinea's bevatten. Dit is een onderdeel dat vaak wordt overgeslagen door veel recruiters omdat de inhoud erg vaag is. De beste manier om het te gebruiken is om een korte samenvatting te geven van relevante banen waarvoor je hebt gewerkt, bij welke bedrijven en hoeveel ervaring je hebt met de gevraagde tools.

Bijvoorbeeld: "Ik heb 8 jaar ervaring in Data Engineering bij organisaties als Heineken (2016-2018), Google (2018-2021) en Samsung (2021-heden). Ik heb meer dan 5 jaar ervaring met (vereiste 1) Microsoft Azure, inclusief Synapse, (vereiste 2) 3 jaar ervaring met Data Bricks en (vereiste 3) 8 jaar ervaring met Python-ontwikkeling." 

Zoals je hebt gemerkt, heb ik niets geschreven over de zachte vaardigheden of het karakter. Dit zijn geen vaardigheden waar recruiters en managers naar op zoek zijn in cv's. We controleren deze tijdens het interview, assessments of door contact op te nemen met de referenties. De reden hiervoor is dat mensen meestal zeer algemene, positieve en algemeen aanvaarde woorden gebruiken die uiteindelijk niet veel vertellen over hoe waarheidsgetrouw ze zijn.

3 Werkervaring

Vanaf dit punt wil je het meest relevante deel van je cv presenteren, meestal de "werkervaring". Begin altijd met de meest recente ervaring en werk terug (anti-chronologisch). Als algemene regel, vooral bij technische banen, kun je overwegen dat alles langer dan 7 jaar geleden niet erg relevant is en kan worden samengevat in 1 zin per baan (periode, organisatie en functietitel). De technologie verandert snel en daarmee de baan en omgeving waarin je werkt. In tegenstelling daarmee moeten de laatste zeven jaar gedetailleerd worden beschreven. Ik ben altijd verbaasd te zien dat mensen hun laatste 7 jaar in ongeveer 5 regels schrijven. In feite zal de recruiter je alleen beoordelen op die 5 regels omdat dit de meest relevante ervaringen zijn. Het is dus aan jou om de laatste zeven jaar op te splitsen in verschillende stukken om ze meer body te geven. Zelfs als je gedurende die hele tijd voor slechts één organisatie in één specifieke functie hebt gewerkt, is het goed om het op te splitsen. Dit kun je doen in bepaalde periodes, de verschillende projecten waaraan je hebt gewerkt, verschillende afdelingen of verschillende klanten waaraan je hebt gewerkt. De werkervaring moet als volgt worden gestructureerd:

a. Periode - vermeld maand en jaar.

b. Organisatie - voeg wat informatie toe over de organisatie. Wat doen ze en hoe groot zijn ze? Dit kan één zin zijn en geeft de lezer inzicht in zelfs de minder bekende organisaties waarvoor je hebt gewerkt.

c. Functietitel - pas het aan op de baan waarop je solliciteert. 
Bijvoorbeeld: 
"Project / klant 1 (periode tot periode) - Functietitel"

d. Beschrijving - beschrijf wat je hebt gedaan en maak het zo specifiek als mogelijk en toegestaan. Leg uit waaraan je hebt gewerkt en wat de oplossing was die je hebt geboden. Vermeld ook de verschillende stappen die je hebt genomen en welke technologie je ervoor hebt gebruikt. 

Bijvoorbeeld: "Als onderdeel van de digitale transformatie van het bedrijf was ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de datahub, een nieuw platform dat is ontworpen om de huidige en toekomstige gegevensbehoeften van de organisatie te ondersteunen. In mijn rol als Data Engineer heb ik tools zoals PySpark en Python gebruikt om alle historische bestandleveringen te integreren, ruwe gegevens te transformeren naar vertrouwde objecten via ETL-pijplijnen die werden georkestreerd met Airflow en gevoed werden in onze data lake. Om het succes van de datahub te waarborgen, hebben we cloud-native principes geïmplementeerd zoals Infrastructure as Code (IaC) en herbruikbaarheid van code. Deze inspanningen waren essentieel om een platform te creëren dat schaalbaar, efficiënt en effectief was in het voldoen aan de gegevensbehoeften. Bovendien heb ik verschillende projecten gefaciliteerd met betrekking tot het opzetten, configureren en organiseren van Azure DevOps-projecten, werkend in lijn met de agile-methodologie om ervoor te zorgen dat onze inspanningen zowel tijdig als impactvol waren." 

Ter info: wees gedetailleerd, maar schrijf geen compleet boek. Gebruik ongeveer 5 tot 10 regels per werkjaar. In dit voorbeeld werkte de kandidaat hier 2,5 jaar.

e. Vaardigheden 
Bijvoorbeeld: "Vaardigheden: PySpark, Databricks, YAML, Python, datamodellering, terraform, Azure, Azure DevOps, agile-methodologie."

f. Eventuele certificeringen die je hebt behaald tijdens deze periode 
Bijvoorbeeld: "Certificeringen: DP-203 (dataverwerking op Azure)"

4 Opleiding

Schrijf je diploma en het jaar waarin je het diploma hebt behaald op. Vermeld ook of het een bachelor- of mastertitel is. Gebruik niet zomaar een afkorting zoals BsC of BA ervan uitgaande dat de lezer weet wat ze betekenen.

5 Certificeringen en cursussen

Voor elke cursus en certificering vermeld je het jaar waarin je het hebt behaald. Geef voor elke aan of het een certificering of cursus is. 
Bijvoorbeeld: 
"2023: Gecertificeerd Azure Data Engineer Associate DP-203 
2023: Cursus Dataverwerking met Databricks"

6 Vaardigheden

Je kunt alle vaardigheden noemen die je hebt en het aantal jaren ervaring ermee opgeven. Dit zal recruiters enorm helpen wanneer ze door de checklists van eisen in portals moeten gaan.

Hobby's en referenties voegen geen extra waarde toe aan je cv. Als een organisatie referenties wil controleren, moeten ze eerst contact met je opnemen. Op die manier heb je tenminste enige controle over wanneer ze contact opnemen en kun je je referenties informeren. Voor hobby's kan het in sommige gevallen dienen als ijsbreker in het sollicitatiegesprek, maar ik heb nog nooit gezien dat het de beslissing beïnvloedde om iemand uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

Afbeelding voorbeeld skill matrix

fig 1. Voorbeeld Skill matrix

Stap 5: Ontwerp vs. praktisch

Nu zou alle informatie moeten zijn geschreven. De laatste stap is om het in een mooi ontwerp te krijgen. Er is een veelvoorkomend misverstand dat een cv één pagina moet zijn. Dit is geen regel, maar smaak. Hoewel een goed ontwerp belangrijk is, is het belangrijker dat de juiste informatie er is. Een persoon kan niet lezen wat je niet hebt opgeschreven. In mijn ervaring zou een goed cv voor iemand met 5 jaar of meer ervaring altijd tussen de 2 en 3 pagina's moeten zijn. Uiteraard speelt het ontwerp een grotere rol in functies waarin je werkt met visualisatie of ontwerp, maar er zou altijd een afweging moeten zijn.

Ik raad aan een online cv-builder te gebruiken, zoals Resume.io of VisualCV, om je leven gemakkelijker te maken. Je kunt Word gebruiken om een eerste versie te schrijven, maar ontwerp je cv daar niet. Er zijn duizenden gestandaardiseerde en mooie sjablonen online beschikbaar. Upload gewoon je cv, het wordt overgezet naar een van de sjablonen, en je hoeft alleen maar kleine aanpassingen te doen.

Visual voorbeeld CV

fig 2. Voorbeelden Visual.com

 

Afbeelding voorbeelden Resume.io

Fig 3. Voorbeelden Resume.io

Op zijn website https://spruit.ai vind je meer informatie en Vincent bied ook een coachingstraject aan om je beter te profileren.

Over Vincent Spruit

Met meer dan 10 jaar ervaring in de wereld van IT Recruitment startte Vincent een wervingsbedrijf met de droom om mensen te helpen een gebalanceerd leven te leiden met de baan die voor ze is bedoeld. Door de tijd te nemen om bedrijven en data-professionals te leren kennen, verbindt hij perfecte en passende profielen met de behoeften van bedrijven.

Zijn doel is lange termijn relaties te bouwen in de Data- en AI-markt door zichzelf te zijn, een transparante en betrouwbare partner.

Meer interessante blogs:

Waarom moeilijk doen als het samen kan

De Power van Externe experts

ICT-ers zijn niet aan te slepen, maar is dat wel het echte probleem?

Terug naar blogoverzicht


 

Répondre