NLEN
Direct technisch advies?
Direct een ervaren DBA aan de lijn voor database hulp, support en ondersteuning. We kunnen eventueel direct met u meekijken!035 369 0304
dba@optimadata.nl
Home > Blog

OptimaData biedt zowel de expertise als de flexibiliteit die wij nodig hebben

Bas Roos 18-5-2020 14:55
Categorieën: Beheer, BLOG, DBMS, MySQL, Oplossen, Tips

Voiceworks bedenkt en ontwikkelt innovatieve communicatie- en samenwerkingsoplossingen voor de zakelijke markt. Een gezonde databaseomgeving is daarbij cruciaal. Omdat databasebeheer nu eenmaal niet hun corebusiness is, heeft Voiceworks besloten dit uit te besteden aan OptimaData. Bas Roos, Infrastructure Engineer bij Voiceworks, vertelt waarom.

Diensten voor het mkb

Voiceworks is de Nederlandse loot aan de tak van de Europese groep Enreach. Alle organisaties binnen de groep dragen bij aan intelligente, geïntegreerde ICT- en communicatieoplossingen voor de zakelijke markt. Voiceworks is in de vijftien jaar dat het inmiddels bestaat, gegroeid van zolderkameridee tot marktleider. We zijn inmiddels één van de grootste spelers in de Nederlandse telecom- en ICT-markt. Met ons team van ruim 350 medewerkers ondersteunen we onze partners, zodat zij op hun beurt de beste diensten kunnen leveren aan het mkb.

Groot aanbod

VoiceWorks: zonder databases kunnen wij onze diensten niet leverenWij leveren een groot aantal oplossingen. Zo introduceerden wij bijvoorbeeld als een van de eerste organisaties Managed VoIP, een telefooncentrale in de cloud. Maar uiteraard bieden we ook mobiele abonnementen, internetverbindingen en eSIM. Om ons hele aanbod in goede banen te leiden, hebben we ook een alles-in-één managementplatform ontwikkeld, Operator, waarmee resellers en wholesalers hun hele administratie kunnen regelen, van facturatie tot klantbeheer en van dienstenbeheer tot een customerservicetool. Uiteraard spelen we ook in op de behoefte om steeds meer op afstand te communiceren. Ons online vergaderplatform Coligo MEETINGS Pro biedt het mkb de mogelijkheid om veilig video- en chatgesprekken te starten.

Zonder databases geen diensten

Om dit allemaal te kunnen leveren, hebben we een heleboel servers draaien, en daarmee ook een heleboel databases. Neem alleen al Operator, onze portal. Met alle eindgebruikers van ons landelijk dekkende partnerkanaal heb je het over een enorm volume aan telefoontjes dat per dag wordt afgehandeld. Elk telefoontje levert een Call Detail Record op, waarin details over het gesprek worden vastgelegd: wanneer vond het plaats, van welk nummer naar welk nummer et cetera. Maar ook informatie over bijvoorbeeld dataverkeer wordt vastgelegd. Al deze gegevens moeten opgeslagen in databases. En die databases, die moeten blijven draaien, want zonder databases kunnen wij onze diensten niet leveren.

Fulltime service en brede kennis

Tot voor kort hebben we altijd zelf onze databases gebouwd en ondersteund. We hebben mensen in dienst die dat op zich goed kunnen, maar het werd steeds meer een dagtaak en is niet langer iets dat je er ‘even’ bij doet. Je kunt er dan voor kiezen om een eigen team in te richten die zich daar fulltime mee bezighoudt. Maar als je zeker wilt stellen dat je database 24/7 blijft draaien en dat issues ook ’s nachts en in het weekend opgelost worden, heb je het al snel over een team van vier personen. Bovendien maken we nu gebruik van MySQL-databasemanagementsysteem, maar we zijn niet getrouwd met die techniek en willen graag openstaan voor de beste oplossing. Waar we dan op onze beurt de kennis weer niet voor in huis hebben.

Oplossing zonder grote investering

Dat was de reden dat we op zoek zijn gegaan naar een partner die ons daarbij kon helpen, zonder direct fiks in een eigen team van vier of meer medewerkers te hoeven investeren. We hebben een aantal mogelijke leveranciers uitgenodigd, waaronder OptimaData. Bij OptimaData hadden we direct het beste gevoel. Ze hebben niet alleen diepgaande kennis van MySQL, maar ook van andere technieken. Zouden wij willen overstappen op iets anders, dan hebben zij de juiste mensen in huis. We zijn begonnen met een relatief beperkte samenwerking: één dag in de week ondersteuning en 24/7 support bij noodgevallen. Inmiddels is dat uitgebreid naar twee dagen in de week en overwegen we om het volledige beheer van onze databases aan hen te gaan uitbesteden.

Lees hier het volledige artikel

Route naar effectief databasebeheer?

Wat is nu de route naar effectief databasebeheer? Een beeld krijgen hoe OptimaData dat met VoiceWorks heeft aangepakt? Om een aantal handvatten aan te reiken hebben we daar een whitepaper over geschreven.

Download hier de whitepaper

Terug naar Blogoverzicht

Reageer

LAAT HIER UW VRAAG ACHTERSTEL UW VRAAG
Consultant

Sorry

Op dit moment is er niemand online. Laat uw gegevens hier achter, dan nemen wij contact op.

Bedankt

Bedankt voor de informatie, we nemen snel contact met u op.
Optimadata gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.