Direct naar content

Als je groeit vanuit je kracht en passie, is het echt en bestendig’

Wat krijg je als je een bankier, een techneut en een vliegtuigbouwer bij elkaar zet met de juiste dosis inspiratie? Juist, dan krijg je OptimaData, dé full-service multi-platform data(base)dienstverlener. Gerard Zuidweg, Edco Wallet en Martijn Wallet blikken in dit artikel terug op vijf jaar OptimaData.

Edco Wallet

Co-Founder & eigenaar
Edco Wallet - Co-Founder & eigenaar

Drie verschillende carrières komen samen

Edco: ‘Onze carrières zijn totaal verschillend gestart. Gerard is een voormalig bankier, mijn broer Martijn studeerde vliegtuigbouwkunde en mijn carrière is gestart in de techniek. Ik begon als monteur bij Xafax Nederland, een bedrijf dat handelde in betaalkaartsystemen voor scholen, maar na een paar jaar brak de woon-werkafstand me op en kwam ik bij detacheringsbureau United Technical Solutions terecht. Ineens zat ik aan de andere kant van de tafel en zette ik monteurs in bij verschillende bedrijven.

Die rol was me op het lijf geschreven: onderhandelen over prijzen, salarissen, voorwaarden. Vraag en aanbod samenbrengen, dat ging me heel natuurlijk af. Ik klom op binnen UTS en kwam later als Operationeel Manager bij moederbedrijf USG terecht. Daar werd ik gevraagd een nieuw detacheringslabel op te zetten, gericht op arbeidsbemiddeling in de techniek.

Om dat van de grond af aan op te tuigen, was superleuk, maar hoe leuk en uitdagend het ook was, op een gegeven moment was mijn houdbaarheidsdatum daar wel verstreken. Vervolgens heb ik ook voor de Nováccent Group een IT-detacheringslabel opgezet. Met mijn ervaring in de detacheringsmarkt en het twee keer succesvol opzetten van een detacheringslabel kwam ik als relatiemanager bij Pay for People terecht, een specialist in backoffice-dienstverlening. Daar heb ik de basis gelegd om relatiemanagement naar een volgend niveau te brengen, maar na een jaar of twee was de koek wat mij betreft op. Het was tijd voor een volgende stap, maar wat?’

Opgeruimd type

Martijn WalletMartijn: ‘Toen ik in 1997 afstudeerde in de vliegtuigbouwkunde was Fokker net failliet gegaan. De vliegtuigindustrie was niet heel bruisend, terwijl de IT-branche net helemaal opleefde. Daar voelde ik me als een vis in het water en zo begon mijn carrière in de IT. Al snel werd ik als Database Administrator (DBA) gevraagd en zo ben ik in de wereld van databases gerold. Het is ook wel een vak dat bij me past: ik ben een opgeruimd type, werk heel netjes en ben behoorlijk perfectionistisch.

Eigenschappen die horen bij een DBA. Ik ontdekte wel dat als je als DBA bij een bedrijf bent, je op een gegeven moment hun database wel kunt dromen. Na een uitstapje naar ABN AMRO besloot ik te gaan freelancen. Als freelancer ben je vrij in de keuze voor je opdrachtgevers en het verdiende nog beter ook. Toen de bankencrisis zich aandiende, kwam ik in vast dienstverband bij Nováccent Group terecht, een bedrijf dat databaseconsultancy en managed services aanbood aan bedrijven. Daar maakte ik ook kennis met open source databases.

Uiteindelijk voelde ik mij toch beter op mijn plek als freelancer. Via een vriend kwam ik Gerard tegen. In 2014 hebben we, met vijf ondernemers, PageLoad opgezet, een bedrijf dat oplossingen bood voor optimaal presterende mobile en desktop-websites. Achter elke website zit een database en daar werd ik met mijn expertise opgezet. Een mooie ervaring, maar vijf kapiteins op één schip, dat werkte op de lange termijn niet.’

Een mooie toekomst voor databasetechnologie

Gerard ZuidwegGerard: Als voormalig bankier heb ik jaren bij ABN AMRO gewerkt. Begonnen als trainee kwam ik via allerlei lijn- en managementfuncties terecht in het Management Team Nederland voor de Bedrijven. In mijn laatste jaren binnen de bank zag ik de bankenwereld snel veranderen.

Die dingen die ik leuk vond, de klantenkant, het relatiemanagement, zag ik langzaamaan verdwijnen en de bank werd meer en meer een IT-organisatie. Ik stapte vervolgens over naar een startup in de Fintech, maar daar miste ik de aansluiting bij de klant. Rond die tijd ontmoette ik Martijn en kwam PageLoad op mijn pad. Met Pageload wisten wij mooie klanten en projecten binnen te halen en zetten we in korte tijd een succesvol bedrijf op.

Het belang van het specialisme van Pageload, website-optimalisatie, werd echter snel ingehaald door technische en marktontwikkelingen. Wel zagen wel dat databasetechnologie de toekomst had.’

Het zaadje werd geplant

Martijn: ‘Toen we ons dat realiseerden, ontstond het zaadje dat later OptimaData ging heten. Gerard en ik bespraken onze ideeën en kwamen al snel tot de conclusie dat de kern zit in het vinden van de juiste mensen. Dat is echt een vak apart. Maar waar vind je een goede recruiter die ook nog eens ondernemer wil worden. Tsja, soms zoek je een paard en zit je erop. Edco was immers die kei op zijn vakgebied en toen we hem vroegen bleek dat de perfecte timing te zijn: hij had wel oren naar iets anders. Zo zijn we met z’n drieën OptimaData gestart.’

Samen door een deur

Edco WalletEdco: ‘Toen Martijn mij belde, was ik direct geïnteresseerd. Maar ik moest wel eerst kennismaken met Gerard, we kenden elkaar niet en als je een bedrijf wil starten, moet je wel samen door een deur kunnen.

Gelukkig was er direct een klik, we voelden al snel aan dat we hetzelfde voor ogen hadden. We zijn alle drie heel anders, maar dat is juist onze kracht.’

Strubbelingen

Martijn: ‘Het is onze kracht, maar het heeft in het begin zich ook nog wel moeten zetten. Samen met een coach ontdekten we dat OptimaData het resultaat is van onze gezamenlijke kracht, juist omdat we elkaar zo goed aanvullen. Ja, we moesten leren met elkaar om te gaan, maar als dat eenmaal lukt, dan versterk je elkaar alleen maar. OptimaData was nooit geworden wat het nu is, als een van ons drieën eruit gestapt was.’

Toegevoegde waarde voor de klant

Gerard: ‘Het coaching traject heeft ons geholpen elkaar beter te begrijpen. Wat ik mooi vind om te zien is dat wat ons bindt, vanaf dag één, het verlangen is om echt van toegevoegde waarde te zijn voor de klant. Dat doen we op basis van betrokkenheid op lange termijn, vanuit een familiegevoel.

We bezitten over heel veel kennis en expertise, maar zijn laagdrempelig in de omgang en communicatief heel flexibel. Dat is ook wat we willen zijn en willen uitstralen, ongeacht hoe hard we groeien. Die toegevoegde waarde voor de klant, dat is de drive van iedereen die hier werkt. Als de klant belt, staan we ervoor, zonder uitzondering.’

Snel de vinger op de zere plek

Gerard: ‘Af en toe sta ik echt van onze mensen te kijken. Een klant zit met een probleem, ze organiseren een call en binnen een half uur hebben ze de vinger op de zere plek gelegd. Daarmee is het probleem niet meteen opgelost, maar de oplossingsrichting ligt heel snel op tafel. Dat vind ik heel knap. Ik merk het ook aan al onze mensen, ze zijn allemaal trots om hier te werken. De informele werksfeer en de open, transparante cultuur, dat spreekt ons allemaal aan.’

Database-expertise steeds relevanter

Gerard: ‘Er is in de afgelopen jaren ook bij ons aardig wat veranderd. Lag zo’n jaar of vijf geleden onze focus nog op langdurige detachering van onze DBA’s, vandaag de dag zetten we onze experts parttime in bij organisaties. Het gaat ons meer om toegevoegde waarde leveren bij alle ontwikkelingen binnen een organisatie dan puur om het leveren van handjes. En Cloud ontwikkelingen zorgen natuurlijk ook voor een grote verandering. Wat betekent het als straks die computer niet meer onder het bureau van de klant staat, maar ergens in de Cloud in Amerika? Maar we vrezen die ontwikkelingen niet.

Onze toegevoegde waarde zal in iedere situatie noodzakelijk blijven. Is het niet vanuit de beschikbaarheid van systemen, dan wel vanuit de efficiencydrive, vanuit de boekhouder. Als ik grote bedrijven zie die volledig overstappen naar de Cloud, denk ik: waar hang je jezelf aan op? Zorg dat je dan in ieder geval dat je zelf de kennis hebt om te sturen, anders word je volkomen afhankelijk van zo’n Cloud provider.’

Uitbreiden skillset

Martijn: ‘Daarom is het ook zo belangrijk dat we ons blijven ontwikkelen. Wij zijn vakmannen in de IT en dat moeten we ook blijven. Als je alles uit handen geeft aan cloudproviders, loop je een groot risico. De kennis en ervaring van een DBA blijft nodig.

Is het niet voor het oplossen van complexe problemen of grote verstoringen dan is het wel bij het maken van infrastructurele keuzes of het inrichten van datamodellen. Daarom kijken we ook voortdurend om ons heen hoe we onze database-expertise kunnen aanscherpen. Daar kan ik echt naar uitkijken, naar het nog verder uitbreiden van onze set van skills.’

Verbinding

Gerard: ‘Wat de ontwikkelingen ook gaan zijn, het belangrijkste is dat we het karakter van ons bedrijf behouden. Dat is belangrijk voor ons als management, maar ook voor onze medewerkers. De mensen op de vloer zijn onze assets, niet de managers. Managers hebben nogal eens de neiging te willen shinen, terwijl de experts vaak introverter zijn.

Maar zij zijn wel degenen die ons bedrijf maken. Ik ben ver in de minderheid hier, als enige manager. Martijn heeft een vak, Edco heeft een vak, de jongens hebben een vak, ik plak alles een beetje samen. Ik benijd hen om hun vakmanschap, om hoe diep ze in de materie kunnen duiken, maar ik breng wel de visie, de verbinding, die is ook belangrijk.’

Groei vanuit kracht en passie

Edco: ‘Het is mooi om te zien hoe we allemaal onze rol hebben gepakt, maar dat we inmiddels alles ook zo hebben geregeld dat de business wel doorloopt als een van ons er niet is. Dat is goed voor de toekomst van het bedrijf en dat willen we de komende jaren doortrekken: meer aan ons bedrijf werken dan in ons bedrijf. Als je groeit, moet je immers een stap naar achter kunnen zetten.

Groei is overigens niet ons doel, die groei komt voort uit het plezier dat we hebben. Als je denkt vanuit groei, is het vluchtig, als je groeit vanuit je kracht en passie, is het echt en bestendig.’

Kennismaken?

Martijn - Gerard - Edco