Direct naar content

Doe slimmere dingen met eigen data

Elk bedrijf heeft data, veel data. Maar wat doe je ermee en hoe bereikbaar is de techniek? In deze blog laat gastblogger Clint Huijbers van MonkeyDWH zien dat er tal van mogelijkheden zijn om meer waarde te halen uit je data.

Wat is een datalandschap?

De meeste bedrijven hebben meerdere soorten databases: bijvoorbeeld een eigen on-premise SQL Server-database voor alle operationele processen en een online MySQL-database voor de website. Daarnaast zijn er vaak nog tal van andere bronnen, denk aan o.a. Google Analytics, AFAS Online, Zendesk of Twinfield. Dit alles samen noemen we het datalandschap, een nogal breed begrip dat refereert naar zowel on-premise bronnen als cloudbronnen.

Data als asset

Maar hoe rapporteer je over al deze data? Komt dezelfde ‘Jan Janssen’ bijvoorbeeld drie keer voor in het CRM-systeem met andere klantnummers? Hoe integreren we dan al deze data zodat we maar één ‘Jan Janssen’ krijgen (als klant en natuurlijk persoon)? Het bepalen van de omzet per klant, vereist dat je ook je datakwaliteit op orde dient te hebben. Kortom, 2020 is het jaar om ‘data’ centraal te plaatsen binnen het bedrijf en het te behandelen als een ‘asset’, waardoor je meer waarde kunt halen uit je data.

Techniek komt dichterbij

Hoe en waar begin je? Dat is tegenwoordig een stuk gemakkelijker dan je zou denken. Van oudsher waren businessintelligence- en datawarehouse-projecten erg duur en tijdrovend. Dit soort projecten waarom daarom alleen weggelegd voor de grote multinationals. De techniek is echter sterk veranderd.

Zo is Microsoft Azure als cloudplatform volwassen geworden en dé marktleider als je kijkt naar mogelijkheden m.b.t. data science, machine learning, chatbots en virtual agents. Door zoveel mogelijk code en objecten te genereren aan de hand van metadata (gegevens die de data zelf omschrijven, denk aan bijvoorbeeld tabellen, kolommen en datatypes), zijn we in staat om het aantal ontwikkeluren (en dus ook de ontwikkelkosten) drastisch terug te brengen naar dagen in plaats van weken.

Binnen een week met je data aan de slag

MonkeyDWH ArchitectuurZo zijn we met behulp van het MonkeyDWH-framework in staat om binnen twee dagen een database toe te voegen aan het historische Data Warehouse (DWH). Het initieel inrichten van zowel het nieuwe datalandschap op Microsoft Azure, als het inrichten en gebruikmaken van Azure DevOps (CI&CD), neemt slechts drie dagen in beslag. Kortom, aan het einde van de eerste week kun je al met je eigen data aan de slag!

Geen appels met peren vergelijken

Na het historisch opslaan van alle brondata in het DWH, is de volgende stap het bepalen van definities (wat is een ‘klant’?) en definiëren van meetwaardes en KPI’s (hoeveel actieve klanten hebben we?). Dat maakt het mogelijk binnen alle Power BI-rapportages en Excel-draaitabellen dezelfde eenduidige definities te gebruiken. Hiermee voorkom je dat je, tijdens een MT-vergadering, appels met peren vergelijkt.

Écht slimme dingen

Slimme dingen doen met je DWHKlaar om écht slimme dingen te gaan doen met data? Repeterende administratieve activiteiten kunnen geautomatiseerd worden. Daarnaast kunnen controles uitgevoerd worden binnen het operationele proces door middel van uitgebreide workflows met een ‘if-this-then-that’-aanpak. Handig voor AML, KYC, foutcontroles en zelfs het heractiveren van klanten, bijvoorbeeld door een selectie te maken, klantgegevens te updaten binnen CRM of zelfs direct te mailen vanuit Mailchimp of Office 365. Dit natuurlijk volledig automatisch.

Mogelijkheden te over

Kortom, tal van mogelijkheden om meer waarde te halen uit je data! Een eerste stap is het inrichten van een Data Warehouse en dit kan al binnen slechts enkele weken. Het MonkeyDWH komt centraal te staan binnen je Azure-datalandschap. Met gebruik van Power BI of Excel, kunnen eindgebruikers of data-analisten direct inprikken op het gemeenschappelijke datamodel, dit natuurlijk samen met Two Factor Authentication (2FA) voor maximale beveiliging.

Nieuwsgierig?

Meer weten over Azure DevOps, DWH of hoe je het best je datalandschap kunt inrichten? Neem gerust eens vrijblijvend contact op!

Contact