‘Wat wij doen is echt de Champions League van de databasewereld’
Al bijna acht jaar lang zijn Gerard Zuidweg en Edco Wallet de drijvende krachten achter OptimaData, dé full-service multi-platform data(base)dienstverlener. Ontdek in dit artikel hoe Gerard en Edco met hun no-nonsense aanpak een hecht team hebben gevormd dat uitblinkt in vakmanschap. Lees meer over hun persoonlijke betrokkenheid, hun passie om klanten te helpen en waarom de vlag niet zo vaak uitgaat.
Drie verschillende carrières komen samen
Edco: ‘Gerard, mijn broer Martijn en ik zijn in januari 2017 begonnen met OptimaData. Gerard is een voormalig bankier, mijn broer Martijn studeerde vliegtuigbouwkunde en mijn carrière is gestart in de techniek. Ondanks die diverse achtergronden deelden we een visie, daarover vertelden we al eerder. We zagen dat databasetechnologie de toekomst had, maar daar heb je wel de juiste mensen voor nodig. Laat ik nou best goed zijn als het gaat om het vinden van de juiste mensen. En inmiddels hebben we ook alweer vijf jaar Pieter aan boord als staffing consultant. Hij vertelde onlangs in zijn blog niet alleen hoe hij de juiste mensen voor ons eigen team vindt, maar ook hoe hij de juiste zzp’ers matcht met de juiste opdrachten.’
Sterk team
Inmiddels heeft Martijn om persoonlijke redenen besloten een andere weg in te slaan. Gerard: ‘Dat hoort er nu eenmaal bij in het ondernemerschap, en dat is helemaal prima.
Wat wel bijzonder was om te ervaren, is dat ons team zo veerkrachtig is gebleken dat we het vertrek van Martijn goed hebben kunnen opvangen. We zijn wat dat betreft net een groot en hecht gezin.
Wanneer de oudste dochter of zoon het huis verlaat, moeten de overgebleven gezinsleden ook even opnieuw hun plekje vinden. Na zo’n afscheid doorloop je als team opnieuw het proces van forming, storming, norming en performing, en daar zijn we sterk uitgekomen. Dit typeert ook wel een beetje ons bedrijf en de betrokkenheid van onze mensen. Iedereen heeft een stap vooruitgezet.’
De vlag uit
Edco: ‘Dat is best bijzonder en toch vinden wij het heel gewoon. Onlangs had ik een gesprek met een ondernemer, en hij merkte op dat we een prachtig bedrijf hebben, maar dat bij ons zo weinig de vlag uit gaat.
Daar heeft hij wel gelijk in. We zijn nogal bescheiden, en sommige uitingen voelen voor ons al snel als borstklopperij. Maar als ik eerlijk ben, is veel van wat we doen helemaal niet zo vanzelfsprekend. Sterker nog, hét is ook best bijzonder wat we doen, en het gaat ons vrij gemakkelijk af.
We hebben de boel goed op de rit staan, en dat straalt uiteindelijk ook af op de markt. Mensen zien ons als een betrouwbare partner om mee samen te werken, omdat we waarmaken wat we beloven. En ja, daar zijn we trots op. Maar moeten we dat dan van de daken schreeuwen?’
No-nonsense houding
‘Van meerdere klanten horen we dat ze die no-nonsense houding opmerkelijk vinden’, vervolgt Gerard. ‘Recht voor z’n raap, kennis van zaken en proactief noemen ze ons en dat zijn eigenschappen waar wij veel waarde aan hechten.
Laatst mailde een potentiële klant met een hulpvraag. Ik belde hem meteen de volgende dag. Die man was compleet verrast. Wij zijn gewend dat wanneer we een e-mail krijgen, we daarop reageren. Als het even kan doen we dat zo snel mogelijk, want als mensen ons iets vragen, is er meestal wel iets aan de hand. Dus voor ons is dat heel normaal, maar blijkbaar is dat niet altijd het geval.’
Dronken van de champagne
Edco: ‘Je zult ons dus niet met z’n allen dronken van de champagne op de vrijdagmiddagborrel aantreffen omdat we een project hebben afgerond. Maar we zijn wel van de persoonlijke complimentjes, één op één. Momenteel zijn twee van onze teamleden bezig met een enorm project bij een klant.
Dat vergt echt veel energie, denkwerk en soms frustratie. Het gaat niet vanzelf, zeg maar. Maar die mannen zetten zich enorm in. Toen de eerste fase van het project werd afgerond, stonden ze midden in de nacht, op zaterdagochtend, -middag, zondagochtend en zelfs zondagnacht paraat om nog de laatste aanpassingen te doen.
Gerard heeft toen voor die jongens, en ook voor twee mensen van de klant die bij het project betrokken waren, een klein tasje gemaakt met wat attenties en een bedankkaartje erbij.
Natuurlijk kreeg hij een appje dat dat echt niet nodig was geweest, maar ze waarderen het wel. Die waardering uitspreken, daar zijn we wel van, maar we gaan niet op LinkedIn schreeuwen: “Kijk ons eens, deze week hebben we drie nieuwe klanten binnengehaald.” Nee, dat past gewoon niet bij ons.’
Champions League
‘Het vakmanschap dat hier heerst, is echt van Champions League-niveau binnen het werkveld van databases’ besluit Gerard ‘Elk probleem dat we tegenkomen, waar een klant niet uitkomt, lossen we op.
Ik zeg niet dat we het binnen een uur kunnen oplossen, maar we komen met een oplossing. Ook aan de klantenkant weten de meesten echt wel van wanten, maar zonder succes. Onze mannen krijgen het uiteindelijk wel voor elkaar.
Dat is iets wat ons onderscheidt in de markt en dat is ook waarom we het doen: organisaties helpen met hun database-uitdagingen. We zijn hier niet om veel geld te verdienen, want dan zouden we wel in het vastgoed zitten. Het geeft ons een kick om klanten te helpen en om te horen dat ze blij zijn dat het weer gelukt is. Daar doen we het voor.’
Edco Wallet
Getrouwd met Anne-Minke, vader van negen kinderen, waarvan zes bonuskinderen. Wordt blij van platbodemzeilen in wedstrijdverband. Op en aan het water, liever niet erin. Worship-drummer in verschillende bands.
Gerard Zuidweg
Getrouwd met Maartje, vader van drie dochters. Kun je ’s nachts wakker maken voor een optreden met coverband B-Loose en is in vrije uurtjes te vinden op zijn zeilboot. In de winter staat hij graag op de lange latten.