Michiel Fraaije

Als toonaangevende payment-service-provider (PSP) verwerkt CM.com dagelijks duizenden transacties voor webshops, fysieke winkels en evenementen. Net als andere grote spelers in de markt, zoals Adyen, verzorgt CM.com de afhandeling van online betalingen via verschillende betaalmethoden waaronder iDEAL, PayPal, Maestro en Visa. De betrouwbaarheid van hun betalingsplatform is daarbij van levensbelang – elke seconde downtime betekent gemiste omzet voor hun klanten. In deze case vertelt Michiel Fraaije, Head of Technology bij CM.com, waarom zij kozen voor OptimaData.
Als toonaangevende payment-service-provider (PSP) verwerkt CM.com dagelijks duizenden transacties voor webshops, fysieke winkels en evenementen. Net als andere grote spelers in de markt, zoals Adyen, verzorgt CM.com de afhandeling van online betalingen via verschillende betaalmethoden waaronder iDEAL, PayPal, Maestro en Visa. De betrouwbaarheid van hun betalingsplatform is daarbij van levensbelang – elke seconde downtime betekent gemiste omzet voor hun klanten. In deze case vertelt Michiel Fraaije, Head of Technology bij CM.com, waarom zij kozen voor OptimaData.
In de afgelopen jaren heeft CM veel bedrijven overgenomen waaronder DocData Payments. Dit paymentplatform draait op meerdere servers die gebruikmaken van SAP Adaptive Server Enterprise (Sybase), onderling verbonden door SAP Replication Server voor communicatie en hoge beschikbaarheid. “We zochten een partner die niet alleen over deze specialistische kennis beschikt – er zijn maar weinig mensen in de vijver van SAP-specialisten die óók met Replication Server kunnen werken –, maar die ook daadwerkelijk begrijpt hoe kritiek deze systemen zijn voor onze dienstverlening,” licht Fraaije toe. “Als de database uitvalt, kunnen we geen betalingen meer verwerken. Daar moeten we niet aan denken.”
CM hanteert het ESSA-principe, wat staat voor Eliminate, Simplify, Standardize en Automate. Fraaije: “Dit principe vormt de basis van hoe wij onze technologie en processen continu verbeteren. Het draait om het elimineren van overbodige complexiteit, het vereenvoudigen van systemen, het standaardiseren van technologieën en het automatiseren van processen waar dat mogelijk is. Een belangrijk onderdeel van dit principe is de migratie van al onze databases naar een gestandaardiseerde database-technologie. Dit helpt ons niet alleen om de efficiëntie te verhogen, maar ook om de betrouwbaarheid, schaalbaarheid en veiligheid van onze systemen te waarborgen. Door te werken met één standaard kunnen we sneller innoveren en eenvoudiger beheer en onderhoud uitvoeren.”
“Bij deze migratie speelt OptimaData een cruciale rol,” vervolgt hij. “Dankzij hun diepgaande kennis van verschillende databasetechnologieën kunnen zij ons adviseren en ondersteunen in elke fase van dit traject. Hun expertise stelt ons in staat om de migratie soepel te laten verlopen, zonder concessies te doen aan de prestaties of continuïteit van onze systemen. Op deze manier zorgen we ervoor dat CM blijft werken met de meest moderne en toekomstbestendige technologieën, zodat we onze klanten de best mogelijke oplossingen kunnen blijven bieden.”
Hun proactieve houding en vermogen om snel te schakelen geven ons de credibility die we nodig hebben in een markt waar betrouwbaarheid en continuïteit onmisbaar zijn.
“We hebben een goede werkrelatie met OptimaData, met korte lijnen en snelle communicatie,” aldus Fraaije. “We weten wat we aan elkaar hebben en hebben inmiddels soms aan een half woord genoeg. De inbreng van OptimaData geeft overzicht in de te realiseren onderdelen en het project is opgedeeld in ‘hapklare brokken’. Samen hebben we gewerkt aan de doelarchitectuur en het platform, en hebben we uit verschillende opties het uiteindelijke doelplatform gekozen.”
“Het verschil zit in hun combinatie van technische expertise en flexibiliteit. We kennen elkaar al lang en werken op eenzelfde manier. Daarbij is het ook lekker om gewoon in het Nederlands te kunnen communiceren. Maar vooral die korte lijnen en de gedeelde werkmentaliteit maken wat mij betreft het verschil. We leggen eenvoudig contact, via telefoon of via Microsoft Teams. Als het nodig is, ook buiten kantooruren.”
We hoeven ons geen zorgen meer te maken over de beschikbaarheid van ons platform – het is in goede handen,” zegt Fraaije. “OptimaData’s expertise helpt ons om onze credibility in de markt te versterken, vooral als het gaat om het faciliteren van grote evenementen. We weten dat we dit aankunnen.”
De samenwerking stelt CM.com in staat om aan al hun verplichtingen te voldoen, ook tijdens piekmomenten zoals grote ticketverkopen. “We hoeven ons geen zorgen meer te maken over de beschikbaarheid van ons platform – het is in goede handen,” zegt Fraaije. “OptimaData’s expertise helpt ons om onze credibility in de markt te versterken, vooral als het gaat om het faciliteren van grote evenementen. We weten dat we dit aankunnen.”
Het verschil zit in hun combinatie van technische expertise en flexibiliteit.
“De combinatie van diepgaande Sybase-kennis, 24/7 beschikbaarheid en een no-nonsense aanpak maakt OptimaData tot een belangrijke partner”, besluit Fraaije. “Hun proactieve houding en vermogen om snel te schakelen geven ons de credibility die we nodig hebben in een markt waar betrouwbaarheid en continuïteit onmisbaar zijn.”