Direct naar content

Wet DBA handhaving, en nu?

Met de aankondiging van de belastingdienst om het handhavingsmoratorium van de wet DBA per 1 januari 2025 op te heffen is er weer flinke onrust ontstaan. Je bent ZZP’er maar kun je dat nog wel blijven? Moet je ergens in loondienst om toch je werk te kunnen blijven doen? Wat zijn de financiële en fiscale consequenties daarvan? Of zijn er nog wél mogelijkheden die compliant zijn aan de (geest van) de wet DBA?

Edco Wallet

Co-Founder & eigenaar
Edco Wallet - Co-Founder & eigenaar
Handhaving wet DBA, en nu?

Wet DBA

De overheid wil er alles aan doen om schijnzelfstandigheid te voorkomen. Schijnzelfstandigheid is een situatie waarin een opdracht wordt uitgevoerd als ondernemer, maar eigenlijk een loondienstsituatie is. De opdrachtgever is dan de werkgever en de opdrachtnemer is de werknemer, met alle fiscale consequenties zoals btw-positie, loonheffingen en zelfstandigenaftrek van dien.

De wet DBA (en straks de VBAR, wet Verduidelijking Beoordeling ArbeidsRelaties) maakt de werkende en opdrachtgever/werkgever samen verantwoordelijk voor afspraken over de werkrelatie.

Feitelijk is er geen sprake van een loondienstsituatie als er aan twee van onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • 1. Tenminste één van onderstaande is van toepassing
    • De werkende bepaalt zelf hoe het werk wordt gedaan. Er is geen gezagsverhouding tussen werkende en opdrachtgever.
    • De werkende kan het werk ook door iemand anders laten doen.
    • De werkende krijgt geen loon. Loon is bijvoorbeeld als de werkende vakantiegeld krijgt. Of als er wordt doorbetaald bij ziekte.
  • 2. Er is geen fictieve dienstbetrekking (géén arbeidsovereenkomst, wél loon, zoals meewerkend partner, pseudowerknemer, etc)

Modelovereenkomsten

In sommige situaties is het heel duidelijk dat er geen sprake is van een loondienstsituatie. Soms is dit minder duidelijk. Voor die minder duidelijke situaties heeft de belastingdienst modelovereenkomsten. Een modelovereenkomst is een door de belastingdienst goedgekeurd document. Hierin staan afspraken die de werkrelatie tussen een zzp’er en opdrachtgever verduidelijken. Als de zzp’er werkt volgens een modelovereenkomst, is er geen loondienstsituatie. De werkende is dan een zelfstandige die een opdracht uitvoert. Maar…let op, de werkelijkheid bepaalt, letterlijk. Ook al is er een modelovereenkomst waarin staat dat de zzp’er zelfstandig werkt, de feitelijke situatie is altijd leidend. Bijvoorbeeld, als er in de overeenkomst staat dat er geen gezagsverhouding is, maar de zzp’er in de praktijk onder leiding en toezicht van de opdrachtgever werkt of samen met medewerkers in loondienst aan dezelfde taken werkt, dan is er wel degelijk sprake van een gezagsverhouding. In dat geval is de werkende feitelijk in loondienst.

Ook als de zzp’er via zijn eigen besloten vennootschap (BV) werkt, moet het duidelijk zijn dat er geen sprake is van een loondienstsituatie. Als de zzp’er in de praktijk werkt alsof hij in dienst is van de opdrachtgever, dan is er feitelijk sprake van loondienst.

Een modelovereenkomst gebruiken is niet verplicht. Is het verstandig een modelovereenkomst te gebruiken? Lees dan eerst: Modelovereenkomst of niet? Volg het stappenplan

Modelovereenkomsten zijn vijf jaar geldig. Kijk goed welke modelovereenkomst wordt toegepast en vernieuw zonodig. De goedgekeurde en meest recente modelovereenkomsten vind je hier.

Update 06-09-2024

De Belastingdienst heeft besloten om per direct géén nieuwe modelovereenkomsten meer goed te keuren en bestaande modelovereenkomsten niet meer te verlengen. Met name door de gebrekkige werking ervan en de vaak onterecht veronderstelde zekerheid vooraf omdat de praktijk anders bleek.

Update 01-10-2024:

In een twee minuten debat is gestemd vóór de motie om reeds goedgekeurde modelovereenkomsten effectief van kracht te laten blijven. Er worden géén nieuwe modelovereenkomsten meer goedgekeurd. Wat niet wegneemt dat nieuw af te sluiten modelovereenkomsten eigenlijk weinig toegevoegde waarde meer bieden. Er wordt namelijk dóór de afspraken op papier gekeken naar de feitelijke situatie in de praktijk van de opdracht.

Situatie tussen 2016 en nu

Direct na de invoering van de wet DBA in mei 2016 ontstond er veel onduidelijkheid. De belastingdienst had grote achterstanden met het goedkeuren van de massaal aangevraagde modelovereenkomsten. De markt reageerde nogal heftig en de belastingdienst besloot een handhavingsmoratorium in te stellen. Dit betekende dat er voorlopig niet gehandhaafd werd, behalve in gevallen van kwaadwillendheid en uitbuiting.

Het resultaat? Tussen 2016 en nu bleef vrijwel iedereen op dezelfde manier werken, en het aantal zzp’ers bleef structureel toenemen. Vooral in sectoren zoals zorg, onderwijs, beveiliging en kinderopvang rezen er echter sterke twijfels over of dit wel de gewenste ontwikkeling was.

Inmiddels is er verschillende jurisprudentie ontwikkeld, waarbij onder andere het Deliveroo-arrest van de Hoge Raad opnieuw veel stof deed opwaaien. Sinds 2023 is de belastingdienst begonnen met het opstarten van de handhaving, waarvoor een team van 80 FTE is ingezet om dit proces vorm te geven en uit te voeren.

Handhaving wet DBA vanaf 01 januari 2025

De belastingdienst heeft onlangs aangekondigd het moratorium op te heffen en dus te gaan handhaven. Met naheffingen én boetes in gevallen waar gecorrigeerd moet worden in btw-positie (OB, omzetbelasting) en sociale premies (LH, loonheffing). In die situaties waar bij handhaving blijkt dat er tóch sprake is van een loondienstsituatie zal dit fiscale consequenties hebben voor zowel opdrachtgever, intermediair én zzp’er.

De politiek en de vakbonden oefenen druk uit om de bestaande wet daadwerkelijk te handhaven. Dit komt deels voort uit zorgen over schijnzelfstandigheid, waarbij groepen werkenden worden uitgebuit terwijl ze recht zouden hebben op sociale voorzieningen zoals ontslagbescherming en pensioenopbouw.  Daarnaast streven vakbonden en politieke partijen ernaar om tijdelijke contracten, interim-werk, uitzendwerk en zzp’ers meer richting vaste contracten te bewegen, omdat dit volgens hen zou leiden tot een stabielere arbeidsmarkt en een gezonder economisch klimaat. Verder wijzen vakbonden, uitvoeringsinstanties (zoals het UWV en de belastingdienst) en sommige politieke partijen op oneerlijke concurrentie door zzp’ers. Sommigen zien dit zelfs als een uitholling van het sociale stelsel. Dit is echter een complex debat, aangezien belangenorganisaties binnen de flexwerksector (zoals ABU en VZN) beweren dat zzp’ers via de inkomstenbelasting juist meer bijdragen aan voorzieningen dan de gemiddelde werknemer.

Hoe dan ook, de belastingdienst gaat per 1 januari 2025 handhaven op de wet DBA. Verder uitstel of versoepeling van deze handhaving lijkt niet aan de orde te zijn. Behalve een “zachte landing” waarvan we nog maar moeten afwachten wat dat in de praktijk dan betekend.

Update 06-09-2024:
Het kabinet heeft op 6 september 2024 naar aanleiding van het rondetafelgesprek op 5 september en vooruitlopend op het commissiedebat van 12 september 2024 alvast aangekondigd het jaar 2025 als overgangsjaar te zien. Er zal direct vanaf 01 januari 2025 gehandhaaft worden en waar van toepassing ook naheffingen opgelegd (niet verder terug dan 01-01-2025) maar er worden in 2025 nog geen boetes opgelegd. Ten tweede geeft men aan allereerst te gaan handhaven bij opdrachtgevers.

Update 24-09-2024:
Door NSC, VVD en SGP zijn moties ingediend waarover op 30-09-2024 door de 2e kamer gestemd gaat worden. Belangrijkste doel van deze moties is een “zachte landing” van de handhaving te beoogen waaronder de focus op de onderkant van de arbeidsmarkt (< € 33,- per uur) en de sectoren waar een hoog vermoeden op schijnzelfstandigheid heerst (zorg, kinderopvang en onderwijs).

Update 30-09-2024:
Zoals aangekondigd is op 30 september jl door de belastingdienst de rijksbrede communicatiecampagne rond arbeidsrelaties gestart. Met als bedoeling om “nog meer” duidelijkheid te verschaffen. Echter men verwijst naar de “Ondernemerscheck” én de “Webmodule”, die elkaar tegenspreken en niet zijn gebaseerd op de criteria uit het Deliveroo-arrest en daardoor achterhaald. Bovendien is de OndernemersCheck bedoeld om te bepalen of iemand ondernemer is voor de inkomstenbelasting en dat is iets anders dan de vraag wel/geen dienstbetrekking in een specifieke opdracht. Dit kan verwarrend zijn. Hopelijk gaan hier in de 2e kamer nog kritische vragen over gesteld worden.

Update 01-10-2024:
Met de aangenomen moties, mogen we in verband met de opheffing van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025 en in het kader van de Wet VBAR gaan verwachten:

✔ Een zachte landing bij opheffing handhavingsmoratorium
✔ Duidelijk afwegingskader op de website van de Belastingdienst voor 1 nov 2024
✔ Coulante omgang met zzp’ers die in overtreding zijn
✔ Per 1 januari 2025 geen schijnzelfstandigen meer binnen de rijksdiensten
✔ Reeds goedgekeurde modelovereenkomsten blijven effectief van kracht

Update 01-11-2024:

Zoals gevraagd door de kamer en toegezegd door de belastingdienst is er nu een toelichting beoordeling arbeidsrelaties gepubliceerd welke meer richting geeft aan op welke wijze men in de handhaving de beoordeling gata uitvoeren en op welke manier toetsen.

Via deze link te lezen: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/afwegingskader_dienstbetrekking_lh6301z1pl.pdf

Update 11-11-2024:

Raad van State kraakt Wet VBAR (de opvolger van de Wet DBA).
Freelancers en zelfstandige ondernemers opgelet! De Raad van State is zeer kritisch op de voorgestelde Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR). Dit is goed nieuws voor alle zzp’ers in Nederland, want het advies bevestigt dat de huidige opzet van de wet niet aansluit bij de realiteit van een moderne, flexibele arbeidsmarkt. Hier zijn de vijf belangrijkste punten die de Raad van State aandraagt:

1. 𝙂𝙚𝙚𝙣 𝙚𝙘𝙝𝙩𝙚 𝙤𝙥𝙡𝙤𝙨𝙨𝙞𝙣𝙜𝙚𝙣: Het voorstel richt zich op symptoombestrijding, zoals schijnzelfstandigheid, maar gaat voorbij aan structurele hervormingen van de arbeidsmarkt.

2. 𝙈𝙚𝙚𝙧 𝙫𝙧𝙖𝙜𝙚𝙣 𝙙𝙖𝙣 𝙖𝙣𝙩𝙬𝙤𝙤𝙧𝙙𝙚𝙣: Het wetsvoorstel roept verwarring op in plaats van de duidelijkheid te bieden waar zzp’ers en opdrachtgevers zo naar verlangen.

3. 𝙑𝙖𝙨𝙩𝙚 𝙘𝙤𝙣𝙩𝙧𝙖𝙘𝙩𝙚𝙣 𝙯𝙞𝙟𝙣 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙝𝙚𝙞𝙡𝙞𝙜: Zowel werkenden als werkgevers hebben steeds minder behoefte aan traditionele arbeidsovereenkomsten. Een flexibelere aanpak is noodzakelijk.

4. 𝙁𝙤𝙘𝙪𝙨 𝙤𝙥 𝙠𝙬𝙚𝙩𝙨𝙗𝙖𝙧𝙚 𝙯𝙚𝙡𝙛𝙨𝙩𝙖𝙣𝙙𝙞𝙜𝙚𝙣: De tariefgrens van €33 per uur kan een goed instrument zijn om kwetsbare werkenden te beschermen, maar alleen als de Belastingdienst hier effectief op handhaaft.

5. 𝙁𝙖𝙘𝙞𝙡𝙞𝙩𝙚𝙚𝙧 𝙯𝙯𝙥’𝙚𝙧𝙨 𝙞𝙣 𝙥𝙡𝙖𝙖𝙩𝙨 𝙫𝙖𝙣 𝙗𝙚𝙥𝙚𝙧𝙠𝙚𝙣: In plaats van fiscale voordelen af te bouwen, zou het kabinet moeten kijken naar alternatieven zoals het stimuleren van een bedrijfsbuffer. Dit geeft zelfstandigen meer zekerheid zonder hun ondernemerschap te ondermijnen.

Het advies stuurt het kabinet terug naar de tekentafel. Een duidelijke oproep om zzp’ers te erkennen en te ondersteunen in hun ondernemerschap, in plaats van hen te beperken met verouderde regelgeving. Dit heeft overigens geen effect op de handhaving van de Wet DBA per 1 januari 2025.

Update 18-12-2024

Publicatie handhavingsplan door de Belastingdienst:

𝗲𝗻 𝘀𝘁𝗮𝗽 𝗶𝗻 𝗱𝗲 𝗴𝗼𝗲𝗱𝗲 𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗶𝗻𝗴 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘇𝘇𝗽’𝗲𝗿𝘀
Het is goed dat het kabinet op verzoek van de Kamer nu bijstuurt en op de rem trapt voor een zachte landing. Het is echter de vraag of het genoeg is om de onrust onder zzp’ers en opdrachtgevers weg te nemen.

Dit is een goede stap in de juiste richting. Voor een slimmere en zachtere handhaving, met menselijke maat en ruimte voor eerlijke zzp’ers. De eerste tekenen zijn positief:
•⁠ ⁠𝗜𝗻𝘁𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁𝗶𝗲 𝘄𝗮𝗮𝗿𝘀𝗰𝗵𝘂𝘄𝗶𝗻𝗴: Er zal eerst een waarschuwing worden gegeven voor de Belastingdienst overgaat tot het starten van een boekenonderzoek. Zo krijgen opdrachtgevers de kans om zaken aan te passen wanneer blijkt dat ze niet voldoen aan de wet.
•⁠ ⁠𝗪𝗲𝗿𝗸𝗲𝗻 𝗺𝗲𝘁 𝘇𝘇𝗽’𝗲𝗿𝘀 𝗸𝗮𝗻 𝗴𝗲𝘄𝗼𝗼𝗻: Het kabinet geeft een duidelijk signaal dat werken als en met zzp’ers nog gewoon mogelijk blijft. Ook geven zij duidelijk aan dat het opdrachtgevers kan helpen om duidelijk de opdrachtomschrijving vast te leggen. Hierdoor zou het voor veel zzp’ers gewoon mogelijk moeten blijven om opdrachten uit te voeren. Tot slot, een quote uit het document die ik wil uitlichten: ‘’Daarbij wil het kabinet de vrijheid van mensen om hun werkende leven in te richten niet inperken.’’
•⁠ ⁠𝗥𝗶𝘀𝗶𝗰𝗼𝗴𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗵𝗮𝘃𝗲𝗻: Handhaving wordt risicogericht, op zoek naar echte schijnzelfstandigen. Het staat wat omfloers in de brief en het handhavingsplan maar de Belastingdienst geeft aan dat zij duidelijk gaan zoeken naar waar de echte problemen zijn.
•⁠ ⁠𝗚𝗲𝗲𝗻 𝗯𝗼𝗲𝘁𝗲𝘀: Komend jaar worden er geen vergrijp- én verzuimboetes uitgedeeld.
•⁠ ⁠𝗠𝗼𝗱𝗲𝗹𝗼𝘃𝗲𝗿𝗲𝗲𝗻𝗸𝗼𝗺𝘀𝘁𝗲𝗻: Alle reeds goedgekeurde modelovereenkomsten blijven bestaan en geldig tot en met 31 december 2029.
•⁠ ⁠𝗟𝗼𝗸𝗲𝘁 𝘃𝗼𝗼𝗿𝗼𝘃𝗲𝗿𝗹𝗲𝗴: Om opdrachtgevers te helpen en duidelijkheid te geven komt er een apart loket voor vooroverleg met de Belastingdienst. Dit moet er voor zorgen dat opdrachtgevers niet risicomijdend gaan handelen en helemaal niet meer met zzp’ers gaan werken.

Hoe ziet deze handhaving eruit?

De belastingdienst heeft in een stappenplan en drie memo’s uit de doeken gedaan waar en hoe men dit gaat aanpakken. Dat is hier na te lezen.

Samenvattend zit de meeste onduidelijkheid bij de criteria “gezagsverhouding” en “inbedding in de organisatie” (een nieuw voorgesteld criterium in de VBAR). De grens tussen het geven van aanwijzingen en instructies (wat is toegestaan) en daadwerkelijk leiding & toezicht, blijft vaag. Volgens de belastingdienst, zoals besproken tijdens een rondetafelgesprek met de Tweede Kamer over de wet DBA, is het duidelijk dat freelancen in essentiële beroepen zoals zorg, beveiliging en onderwijs niet mogelijk of wenselijk is volgens de ondernemerscriteria van de wet DBA. Bovendien is er in uitvoerende functies in de markt nog veel schijnzelfstandigheid en uitbuiting. Het is aannemelijk dat men in eerste instantie hierop zal focussen bij de handhaving.

Download weging door de belastingdienst

De webmodule van de belastingdienst en de onderliggende vragen is de richtlijn waar de handhaving voornamelijk op rust. Om meer duidelijkheid te verschaffen is ook door de belastingdienst deze weging gepubliceerd. JE kan de vragenlijst met de weging hieronder downloaden.

Download weging arbeidsrelaties opent in nieuw tabblad

Effect op de (IT-inhuur) markt

Voor opdrachtgevers die tijdelijk personeel zoeken voor IT-projecten is het momenteel ook vaak een grijs gebied of er sprake is van een gezagsverhouding. Sommige zzp’ers werken zij aan zij met collega’s in loondienst van de opdrachtgever, waarbij ze dezelfde werkzaamheden verrichten maar vaak tegen andere beloningen. Omdat de fiscale consequenties van een gezagsverhouding nog onduidelijk zijn, kiezen veel eindklanten en opdrachtgevers voor de veilige weg. Ze hanteren de strengste interpretatie van de criteria en besluiten om geen zzp’ers meer toe te laten in IT-projecten. Dit heeft al merkbaar geleid tot een afname in de vraag naar tijdelijk IT-personeel.

Kan ik nog wel als ZZP-er in de IT werken?

Dat is zeker wel mogelijk. In theorie. Je bent ondernemer, btw-plichtig, ingeschreven bij de KVK, voert verschillende opdrachten uit (tegelijk of na elkaar), waarbij je specialistische kennis inbrengt als externe. Je werkt zelfstandig aan projecten met een focus op het behalen van doelen en opleveren van de afgesproken resultaten. In de praktijk ligt de regie echter bij de opdrachtgevers. Als zij besluiten geen zzp’ers meer in te zetten voor projecten en opdrachten, dan is dat een feit waar je mee moet zien te dealen. De vraag is of de markt zal veranderen door een tekort aan gekwalificeerd personeel, of dat zzp’ers massaal afhaken omdat er simpelweg geen opdrachten meer beschikbaar zijn. Wie de langste adem heeft, zal de komende maanden duidelijk worden.

Kan ik nog wel een ZZP-er in een IT-project of opdracht inhuren?

Dat is zeker wel mogelijk. Als je specifieke kennis nodig hebt die niet aanwezig is in je organisatie, als de werkzaamheden zelf niet tot in de letter vastliggen maar de doelen en oplevercriteria wel en als de werkende zelf input levert hoe hij het IT-probleem of project gaat aanvliegen is het wet DBA-compliant. Bij twijfel is het advies om een functieprofiel om te zetten in een opdrachtomschrijving, met periodieke doelen als piketpaaltjes waaraan je het geleverde werk kan toetsen. Zeker in die situaties waarin de organisatie specialistische kennis nodig heeft, kan een zzp’er zelfstandig aan de slag gaan om zijn of haar expertise in te brengen en oplossingen te vinden, te bouwen, te ontwerpen of te implementeren om zo te komen tot een opgeleverd eindproduct. Ook het parttime inzetten van zzp’ers maakt het voor de zzp’ers makkelijker om meerdere opdrachten tegelijk uit te voeren bij verschillende opdrachtgevers, wat hun zelfstandigheid verder versterkt.

Emotie versus marktvraag

Nu horen wij veel zzp’ers in de IT zeggen: “Dit past bij mij, de vrijheid, de wisselende projecten, ik ben een ondernemer”. Ja, dat kán zo zijn. Maar wat als opdrachtgevers onder druk van wetgeving en handhaving, in combinatie met de onzekere interpretatie van de wet,  ervoor kiezen interim-werk te laten uitvoeren door de flexmarkt-oplossingen die gegarandeerd wet DBA-compliant zijn, zoals uitzenden, payroll, detachering? Dan is dat een realiteit waarmee je als zelfstandig IT’er mee hebt te dealen. De vraag is dan: ga ik voorlopig afwachten en mijn reserves aanspreken, of kies ik eieren voor mijn geld en zoek ik een oplossing in de vorm van loondienst?

Oplossingen

In de basis hoeven wij als OptimaData geen oplossingen te vinden om toch nog steeds zzp’ers te kunnen blijven inhuren en inzetten in IT-projecten en interimopdrachten. Volgens onze toetsing voldoen de zzp’ers die wij inzetten aan alle criteria. Kortom, wij zijn niet bang voor handhaving. Tegelijkertijd merken we echter wel dat steeds meer opdrachtgevers ervoor kiezen om geen zzp’ers toe te laten voor bepaalde opdrachten, en daar zullen we op moeten acteren.

Dienstenpallet OptimaData Interim

In die situaties waarin de eindklant expliciet geen zzp’er wil inhuren zijn er met OptimaData een aantal oplossingen mogelijk waarbij jij als zzp’er toch een opdracht kan uitvoeren en tegelijk wet DBA-compliant zijn.

  • Detachering
    • Een arbeidsovereenkomst bij OptimaData Interim met compleet arbeidsvoorwaarden pakket
    • Optioneel MidLance (basissalaris plus variabel deel uit gewerkte uren x tarief)
  • ZZP-detachering
    • Opting-IN (fictieve dienstbetrekking, DGA-loon, eigen rekening en risico, LH per maand vooraf ipv IB achteraf)
    • Fiscale mix (combinatie van IB, LH, gebruik van ondernemersaftrek en nog steeds omzet door je onderneming!)
  • DUBV
    • Declarabele uren BV (met Uniforce)

Vraag gerust naar de mogelijkheden en details. We denken graag met je mee en kunnen je objectief adviseren.

Toekomst

Wij zijn van mening dat de huidige onrust en focus te veel gericht zijn op de handhaving van de wet DBA (en straks de nieuwe wet VBAR) ligt. Dat is echter niet waar het vraagstuk in essentie om draait. Onderliggende vraag is hoe wij in Nederland aankijken tegen arbeidsrelaties. Uiteraard moet er goed gekeken worden naar situaties waar mensen worden uitgebuit of misbruikt. Tegelijkertijd is er een duidelijke trend waarbij mensen meer vrijheid willen: zelf bepalen waar, hoe en wanneer ze werken. De vraag is dan: wanneer past een arbeidsovereenkomst beter en wanneer werk je op eigen rekening en risico? Ook de verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) en de balans tussen vrijheid en bescherming zijn belangrijke punten. Daarnaast speelt de scheefgroei tussen netto-inkomsten uit loon en ondernemerschap een grote rol. Waar ligt de grens tussen eigen verantwoordelijkheid, voorzieningen, zekerheid en vrijheid? Dat is waar de discussie over zou moeten gaan. Het is duidelijk dat deze beweging nu in gang is gezet. De steen is in het water geworpen, en de rimpelingen die dit veroorzaakt, zullen voorlopig nog lang zichtbaar blijven.

Interessante tools en links

Onderstaand een aantal tools die behulpzaam kunnen zijn in de afwegingen rond de arbeidsrelatie:

Ondernemerscheck

Webmodule

Wet VBAR

ZZP-dossier Zipconomy

Internationaal perspectief op ZZP

Samenvatting laatste ontwikkelingen

Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties

Handhavingsplan Belastingdienst 18-12-2024